[Researching Regeneration]

- Give hinanden tid og plads til at regeneration kan finde sted

 

Format: WORKSHARING
Genre:
Tværkunstnerisk samarbejde mellem lyd, dans, koreografi og musik.

Date: 29. November 2024
Time: 15:00-17:00
Place: Udviklingsplatformen for Scenekunst,

Baldersgade 6
2200 København N

Deltagelse er GRATIS, men reserver venligst din billet, da pladserne er begrænset - book din billet her:

[unex_ce_button id="content_889eqvcr5,column_content_0m5bn7pr6" button_text_color="#14b88f" button_font="custom_one" button_font_size="24px" button_width="content_width" button_alignment="center" button_text_spacing="0px" button_bg_color="#ffffff" button_padding="25px 25px 25px 25px" button_border_width="2px" button_border_color="#14b88f" button_border_radius="1px" button_text_hover_color="#ffffff" button_text_spacing_hover="0px" button_bg_hover_color="#14b88f" button_border_hover_color="#ffffff" button_link="https://billetto.dk/e/worksharing-regeneration-billetter-1037388?utm_source=organiser&utm_medium=share&utm_campaign=copy_link&utm_content=1037388" button_link_type="url" button_link_target="_blank" has_container="" in_column="1"]BOOK TICKET[/ce_button]

Den kunstneriske undersøgelse

I løbet et 2-ugers residency vil kunstnerne Alice Martuccis og Jaleh Negari undersøge begrebet regeneration. De vil forsøge at omfavne de mange måder regeneration finder sted på, ved at fokusere på at skabe et trygt rum hvor regeneration kan ske. 

Gennem score-baseret-improvisation, som beskæftiger sig med tid som cirkulær og flerdimensionel, vil de med lyd og dans praktisere regeneration som en intuitiv bevægelse – omfavnende alle kvaliteter: fra den hvilende til det voldsomme. De forestiller sig at den bevægelse kan forgrene sig gennem tid som en spiral, at den kan blive til et loop, som konstant re-visiterer sig selv. Deres intention er at bevidne, hvilke former for regeneration der opstår af deres praksis og undersøge om de med dem kan invitere til en fælles regenerativ proces, performere og publikum imellem.

Om kunstnerne

De to kunstnere deler en interesse for tid som en ikke- lineær dimension, og for hvordan det som er gået i stykker eller tabt og gået bort stadig er med os og kan få nyt liv gennem vores omsorg og gennem vores kunstneriske praksis. I deres samarbejde anvender de improvisation baseret på scores, skriveøvelser, undersøgelse af polyrytmisk musik og dans, gentagelse og loop som praksisser og blueprint til komposition. 

       Fotograf: Mads Fisker

Jaleh Negari er musiker og komponist, der arbejder med både instrumental- og elektronisk musik, kunstinstallationer og performances. Hendes praksis fokuserer på tværæstetiske oversættelsesprocesser, hvor hun skaber dialoger mellem visuelle og lydlige udtryk, for eksempel mellem grafiske værker og lyd eller dans og musik. Som trommeslager udforsker Negari trommesættet som en lydkilde snarere end et sæt konventionelle dogmer, og undersøger dybden af rytme, som bevægelse og trommernes potentiale som en transmitter af en fælles energi.

       Fotograf Alen Aligrudic

Alice Martuccis kunstneriske praksis undersøger forholdet mellem dans og erindring. Gennem koreografi rettes opmærksomheden mod det, der ikke er tydeligt tilstede for hverken danseren og publikum. Dansen bliver en måde at forankre sig i en flerdimensionel nutid, som rummer både fortid og fremtid, eller endda utallige mulige fortider og fremtider. I denne optik er erindring ikke et statisk øjeblik, men en levende organisme, der konstant forandrer sig i takt med tidens gang. Minderne transformeres og åbner op for nye potentialer, der kan deles og dermed blive til en fælles rejse.

Om IN PROCESS

IN PROCESS er HAUT's 1-2 uger lange residency-format, der skaber plads til fysiske brainstorms, som understøtter undersøgelsen og udviklingen af nye idéer til scenen.

Alice Martuccis og Jaleh Negari er inviteret i residency gennem det open call "IN PROCESS – Regeneration", med hvilket vi bl.a. åbende spørgsmålet om, hvad kunstnere kan lære af begrebet regeneration. Det open call blev kurateret i samarbejde med Institute of Interconnected Realities (I—IR), der er et samarbejde mellem koreograferne Ida-Elisabeth Larsen og Marie-Louise Stentebjerg.

Dette residency er støttet af Statens Kunstfond, Københavns Kommune og Bikubenfonden.