LOLITA FOR ALTID
Hende vi for ALTID vil være, hende vi for ALTID er sat i bås som, og hende vi for ALTID skal til at vende ryggen til?
HAUT x Bikubenfonden Pop Up Residency
> residensperiode d. 01.06.-07.06.2020
> residensperiode d. 15.06.-21.06.2020
Genre: Musikalsk performance
Den kunstneriske undersøgelse
Vi ønsker med Lolita for altid at lave en undersøgelse, der drypper af ungdommens saft og eksploderer i et orgastisk oprør mod rollen.
Uskylden er flygtig, den glider ud mellem vores fingre og erstattes af sorg over det tabte. Vi er for altid kun Lolita for en kort stund af vores liv. Lolita er den side af os, som udnytter sin seksualitet, charme og ungdommelighed til bedre jobs, gratis drinks og bedre boliger. På den anden side er Lolita sårbar og forsvarsløs og et nemt offer for at blive udnyttet. Hendes eneste forsvar er hendes sødme og grin. Derfor frastødes vi også af hende, når vi er vokset fra hende, og når vi møder hende i andre, og betragter hendes påtagede naivitet og indstuderede koketteri, tænker vi, at vi er blevet klogere, alt imens resten af verden ikke kan få nok af hende.
Hvordan kan vi overhovedet nogensinde kunne være frie individer, når vi som kvinder, fra vi er børn, bliver bombarderet af medier, film og reklamer, der nærmest indoktriner et helt køn til at føle, at alt de bør stræbe efter er, evig ungdom og “naturlig” skønhed? Hvem er stærk nok til at stå imod? Hvorfor efterstræber vi et skønhedsideal som efterligner en dybt problematisk figur, der på den ene side er et barn og på den anden side en seksuel figur? Hun har endda lagt navn til en oppustelig sexdukke, som er en fysisk metafor for at Lolita er passiv, tavs og skabt til andres nydelse.
Vi vil tale den unge piges sag og udforske hendes stemme indefra. Vi oplever det som problematisk at den unge pige er en visuelt ekstremt stærk figur i vores samfund og i fiktionen, men at hun altid er tavs. Hendes historie er fortalt og forsvaret er andre. Mens vi stadig kan - og alderen ikke løber fra os - vil vi tale den unge piges sag og udforske hendes stemme indefra.
Det er vigtigt, at vi som kvinder og unge piger (og flere unge mænd vil sandsynligvis identificere sig med figuren), reflekterer over den position, som vi er opdraget til af samfundet og kapitalismen, uden at være i konflikt med andre positioner. Vi har brug for at spejle os selv, grine af os selv og genkende alle de fejl, vi begår. Det gør man bedst i selskab med andre og ikke alene.
Det kunstneriske hold
HOW TO KILL A DOG
Emma Sehested Høeg og Jennifer Vedsted Christiansen
How to kill a dog (HTKAD) er en kunstnerduo, som vi stiftede i maj 2019. Vi ønsker med HTKAD at skabe et sted, hvor vi gennem vores scenekunstneriske arbejde kan dræbe hunden i os selv – den hund, der konstant ønsker at please, at være loyal og blive elsket. Vi arbejder med at udvide scenekunstens muligheder, både hvad angår udtryk og komposition. Vi arbejder med at udforske den kollektive arbejdsproces, hvor vi tager udgangspunkt i vores eget liv og problematikker, og vi søger ofte samarbejdspartnere, der har deres virke i andre kunstneriske områder end scenekunst. Vi oplever først og fremmest teatret som et sexet og festfyldt sted, hvor man får lyst til at danse, fylde og i særdeleshed diskuterer de problematikker som forestillingen er optaget af. I vores projekter arbejder vi med at nedbryde forholdet til publikum, med at montere andre kunstneriske udtryk i vores arbejde, samt at udforske hvordan værket kan leve videre udenfor den tid og det sted det udfoldes i.
Medvirkende
Emma Sehested Høeg
Jennifer Vedsted Christiansen
HAUT x Bikubenfonden Pop Up Residency
LOLITA FOR ALTID er en del af HAUT x Bikubenfonden Pop Up Residency, som er et testforløb af studio residency formatet og er rettet mod de uafhængige scenekunstnere inden for tværæstetisk scenekunst. Kunstnerne tilbydes et op til 4 ugers langt residency, men mulighed for sparring fra udvalgte feedbackpartnere, hvor der sættes fokus på, hvordan kunstnerisk feedback kan styrke et projekts videre udvikling. HAUT x Bikubenfonden Pop Up Residency finder sted i København, hvor en etage i Fondenes Hus er indrettet studio med dansevinyl og en enkel teknikpakke. Det samlede udviklingsforløb har til formål at undersøge, hvilke behov, der er for residencies, og hvordan et studio residency kan kvalificere kunstnerisk udvikling.